En in het begin vaak zo moeilijk?

“Maar ik voel helemaal niets!”

Is vaak de uitspraak die ik hoor van mensen die beginnen met een op mindfulness gebaseerde training. Dit kan dan runningtherapie zijn of een training om de emotionele intelligentie vaardigheden te ontwikkelen.

Om je binnenwereld, met alles wat zich daarin afspeelt zoals je gedachten je gevoelens en je impulsen en ook je voorkeuren en je overtuigingen, weer te leren kennen is het ervaren in je lichaam heel belangrijk als vertrekpunt.

Waarom?
Omdat lichaamsgewaarzijn, zeg maar het weer contact maken met je lichaam en het kunnen voelen in je lichaam, je de mogelijkheid biedt om antwoorden te vinden op de vragen:

  • Wat wil het leven van mij?
  • Wat zijn mijn persoonlijke sterktes?
  • Welke richting moet ik nemen in mijn leven?
  • Hoe kom ik op mijn bestemming?

En ook het lichaam is de plaats waar al je emoties hun weg dienen te vinden. Hoe eerder je een negatieve gedachte met bijbehorende emotie vanuit je hoofd naar je lichaam brengt des te eerder die emotie zijn grip op jou los kan laten.

Zoals Eugene Gendlin (de ontwerper van de focustherapie) al zei:

“Wat afgesplitst is en niet wordt gevoeld, blijft hetzelfde. Als het wordt gevoeld, verandert het. De meeste mensen weten dit niet. Ze denken dat ze zichzelf beter maken door het voelen van hun negatieve kanten niet toe te laten. Maar dat houdt nu juist deze negatieve kanten in stand, jaar in jaar uit. Als je zoiets, al is het maar even, in je lichaam voelt, krijgt het de kans om te veranderen. Als er in jou iets zit wat verkeerd is, of ziek of verstoord, laat dat er dan van binnen maar zijn en haal rustig adem. Dat is de enige manier waarop het verder kan komen en de vorm kan krijgen die het nodig heeft.”

Waarom is dat soms moeilijk in het begin?
“Eerst dacht ik waar heeft Gerrit het toch over; ga met je aandacht naar je enkels en voel of ze ontspannen zijn, ik begreep eerst niet wat hij bedoelde maar na een paar weken kon ik steeds meer in mijn lichaam voelen”
Of bij de 3 minuten ademruimte oefening is nog al eens de reactie na een eerste keer: “Ik voel helemaal niets”.

Vaak maak ik dan de vergelijking met de situatie die je tegenkomt als je tijdens een wandeling in een bos wild wilt spotten. Ga je op pad dan zul je in het begin niet veel zien. Maar leg je je erop toe door vol te blijven houden en om respectvol en rustig, vol aandacht het bos te betreden dan verhoog je de kans om een expert te worden in het wildspotten.
Voor je binnenwereld geld hetzelfde en hierbij zijn je emoties te vergelijken met het wild. Dus je wordt een expert door het veel en regelmatig te doen, met respect, rustig en met aandacht.

Je lichaam kan extra wijsheid toevoegen aan je “denk” wijsheid. Het gaat verder, veel dieper. Deze innerlijke wijsheid is bereikbaar via je lichaamsgevoel. Het lichaam is altijd NU.
En hier vinden we de antwoorden op de levensvragen, daar is bekend hoe we ons leven leven, wat we nodig hebben om meer onszelf te zijn, wat we waardevol vinden en waarin we geloven, wat ons gekwetst heeft en hoe het kan genezen.
Hier is ook bekend welke mensen in onze omgeving het beste in ons tevoorschijn halen en welke ons leegzuigen.
Hier is bekend wat ons weer een stapje verder kan brengen in de richting van een leven met meer vervulling en welzijn.