Leven en werken vanuit je waarden en vanuit je sterke kanten is het optimaal gebruik maken van de krachten die er zijn.
In deze blog gaan we de 3 voorgaande blogs (genoeg ademen, genoeg bewegen en genoeg werken) samenvoegen.

Maak er je levenswerk van.
Ieder mens is uniek en heeft zijn of haar eigen maat.

En dat betekent dat jij voor jezelf het best kunt bepalen wat voor jou genoeg leven en genoeg werken inhoudt.
Hierbij bestaan er een aantal vaardigheden waar je gebruik van kunt maken. Belangrijk is dat je zelf op pad gaat, op onderzoek en dat gaat het best door te gaan experimenteren.

Experimenterend Werken

Zelfkennis
In de blog genoeg werken komt mooi naar voren hoe belangrijk het is om zo nu en dan eens stil te staan bij die dingen waar jij goed in bent. Op zoek naar je sterke kanten. Hierbij ga je op zoek naar waar jij voor in de wieg bent gelegd en dit zijn dan ook de dingen die je makkelijk afgaan en waar je plezier aan beleeft. Het moeilijke hierbij is dat jij deze kanten van jou zo vanzelfsprekend vind dat je er makkelijk aan voorbij kijkt.
Vervolgens is het dan zaak om een plek of plekken te vinden waar je deze sterke kanten, zo veel als maar mogelijk is, kunt gaan inzetten. Dit gaat goed door te gaan experimenteren en het zetten van kleine stapjes en je zoekt daarbij de mix van jouw sterke kanten en de waarden die voor jou belangrijk zijn.

Zelfsturing
Het werkt het best als jij jezelf motiveert en ervoor zorgt dat je die plek of plekken vindt. Gaat dat makkelijk? Neen absoluut niet je zult daarbij veel weerstand vanuit jezelf en ook van buitenaf ontmoeten.
Bij dit experimenteren kun je goed gebruik maken van de emotionele en sociale vaardigheden. Met de emotionele vaardigheden ben je je bewust van je eigen emoties en van daaruit kun je ze ook sturen. Hierbij maak je gebruik van je veerkracht.
Met de sociale vaardigheden kun je je zelfs bewust worden van de emoties van anderen en hiermee hoog productieve relaties aangaan.

Resonerende relaties
We kunnen er niet omheen dat samenwerking de basis is voor succes in je werk. Maar iedereen heeft ook wel eens ervaren dat een moeizame relatie je werk behoorlijk dwars kan zitten.
De vraag is dan hoe krijg ik mensen mee?
Eigenlijk weten we best wat daarvoor de beste aanpak is, alleen blijkt dat best moeilijk in de praktijk te brengen. Denk maar eens aan iemand die het beste in jou naar boven wist te brengen. Wat deed deze? En wat had dat voor invloed op jou?
Hierbij draait het om vertrouwen en vriendelijkheid. Door hiermee tijdens je werken en je leven te gaan experimenteren kun je deze sociale vaardigheden verder ontwikkelen.

Het ontwikkelen van je emotionele en sociale intelligentie
Uit veel onderzoek de laatste jaren blijkt dat deze vaardigheden te ontwikkelen zijn en dat is te danken aan neuroplasticiteit. Iedereen heeft bij zijn of haar geboorte een ongeveer gelijk brein. Gedurende het leven wordt het brein verder gevormd door de levenservaringen. Volgens wetenschappers is de ontdekking dat het brein plastisch is de ontdekking van al het neurologisch onderzoek. En het mooie is dat die plasticiteit je hele leven door gaat, en dus niet aan leeftijd gebonden is.

Genoeg bewegen en je werken
De laatste tijd hoor je nog al eens dat het zitten het nieuwe roken is.
Zaten we, toen we nog op het land werkten, hooguit 3 uur per dag dat is nu veranderd naar gemiddeld 13 uur. Uit 18 wereldwijde onderzoeken waarbij 300.000 mensen gedurende 16 jaren gevolgd werden wordt zitten in verband gebracht met 34 chronische ziekten waaronder hart en vaat ziekten, type 2 diabetes, bepaalde vormen van kanker, rugklachten, depressie en mogelijk zelfs het vroegtijdig overlijden.
Het menselijk lichaam heeft zich in miljoenen jaren ontwikkeld om actief te zijn. Als de spieren niet actief worden gebruikt nemen ze minder effectief glucose op uit de bloedbaan waardoor de bloedruk stijgt en het slapen minder wordt.
Er treden zelfs veranderingen op op celniveau. Een belangrijk gen dat verantwoordelijk is voor bloedstolling en en het voorkomen van ontstekingen onderdrukt zelfs de goede eigenschappen van regelmatig bewegen gedurende de week.
Zelfs onder jonge mensen blijkt dat het langer dan 3 uur zittend doorbrengen negatieve effecten heeft op de aders die kunnen leiden tot hart en vaat ziekten.
Dit pleit ervoor niet alleen 3 keer per week matig intensief te gaan sporten maar ook gedurende de werkdag regelmatig korte momenten van bewegen in te lassen. Hierbij heeft 5 minuten per uur al een gunstig effect.
Tegenwoordig worden er in organisaties allerlei initiatieven hiervoor genomen zoals het aanbieden van sta bureaus of zelfs bureaus waarbij je tijdens het werken kunt fietsen.
Je kunt ook zelf nu meteen aan de slag gaan om regelmatig uit je stoel te zijn:

Voeg eenvoudige korte wandelingen toe aan je werkdag, bijvoorbeeld uit een onderzoek blijkt dat een wandeling van 15 minuten na het eten zorgde voor verlaging van het glucose niveau in het bloed terwijl blijven zitten na het eten leidde tot pieken in het glucose niveau.

Hier nog enkele tips:

  • Stel op je horloge of je computer een alarm in dat je er op een vriendelijk manier aan herinnert om in beweging te komen.
  • Neem je telefoon staand op en ga onder het gesprek rustig wandelen.
  • Als je TV zit te kijken sta dan op en ga bewegen als de reclameboodschappen komen.
  • Neem minder vaak de auto.
  • Parkeer wat verder weg van de ingang van het gebouw waar je moet zijn.
  • Neem de trap in plaats van de lift of de roltrap.

Het werkt vaak goed om dit soort afspraken in een groepje te maken, zo kun je elkaar aanmoedigen en houd je het langer vol.

Genoeg ademen en je werken
Zoals in de blog genoeg ademen al is uitgelegd komt het bij velen van ons voor dat we, terwijl we rustig zitten (haha..) te veel en te snel ademhalen.
Je ademhaling in rust kan veel te hoog zijn doordat je last hebt van te veel stress. Meestal komt dit voort uit het hebben van te veel niet functionele gedachten zoals je zorgen maken, piekeren, frustratie of te hoge eisen stellen aan jezelf.
Het mooie van de ademhaling is nu dat je deze ook kunt gebruiken als een meting van je huidige stress niveau door eenvoudig je rustademhaling te meten zoals dat is uitgelegd in de blog genoeg ademen.
Blijkt nu dat je ademhaling in rust te hoog is dan kun je veel hebben aan de eenvoudige ademhalingsoefening die ook is uitgelegd.

Richt je bij het ademen vooral op je uitademing en bedenk daarbij steeds uitademen is ontspannen en als je langer uitademt dan inademt dan ontspan je meer dan je je inspant. Je herstelt beter en krijgt meer energie.

Werkt dat echt?
Probeer het eens! Experimenteer.