De eerste week van een steeds verdergaande fysieke isolatie zit erop. En we zullen ontdekt hebben dat we in een voor ons vreemde wereld terecht zijn gekomen.

Vanuit GrandiooZ geldt dat ook zeker, en we hebben alle activiteiten ook opgeschort.

We respecteren de oproep om fysieke afstand in acht te nemen en zien ook tegelijkertijd de vele mogelijkheden die we hebben om sociale verbondenheid te blijven ervaren. Dit dankzij de vele technische mogelijkheden zoals bijvoorbeeld Face-time, Whatsapp, MS teams en Zoom.

Er veranderd veel en snel en ook wij zijn benieuwd wat de invloed zal zijn van deze crisis op onze samenleving.

Niemand weet op dit moment hoe zich dit verder zal ontwikkelen. En tegelijk zien we dat het voorjaar is en dat alles in de natuur haar gang gaat.

Om toch contact te blijven houden wil ik regelmatig iets laten horen en wat ideeën met jullie delen.

Misschien komen ze van pas, en ik zou het leuk vinden ook van jullie te horen via de groepsapp of anderszins.

Wat kun je zelf doen?

Op de eerste plaats is het belangrijk de adviezen van de overheid en het RIVM nauwgezet op te volgen.

Uitgaande daarvan wat je kun je dan zelf nog meer doen?

Alles begint in je geest

In deze tijd kan een heftig gevoel van onzekerheid en je zorgen maken je overvallen. Om dan toch goed voor jezelf te blijven zorgen kan het helpen om je focus vanuit je hoofd naar je lichaam te brengen en dan kunnen een paar eenvoudige opmerkzaamheidsoefeningen je helpen.

In bijna alle oefeningen spelen daarbij je adem en je lichaamsgevoel een belangrijke rol.

  • Het RIVM adviseert op de eerste plaats je handen te wassen. Bekijk de volgende tekening en maak er voor jezelf een aandachtsoefening van door alle handelingen heel zorgvuldig en met je volle aandacht te doen. Let daarbij ook op wat je ervaart.

  • Op de volgende link staan een aantal aandacht wandelingen beschreven die je buiten in de vrije natuur kunt doen en het is prima om dit alleen of met iemand te doen waarmee je toch al dagelijks contact hebt. Zolang het nog kan kun je dat in een mooie omgeving doen maar worden de maatregelen strakker dan kun je dit ook in je directe omgeving doen, denk daarbij ook aan je eigen tuin. klik hier
  • Wat redmiddelen die je kunnen helpen wanneer je wat meer wordt overgenomen door alles wat er gebeurt:
    • De 3 minuten ademruimte klik hier
    • De lichaamsscan, een fijne oefening om ‘s avonds voor je naar bed gaat, of als je al in bed ligt te doen klik hier
    • En wil je eerst wat meer algemene informatie over het doen van opmerkzaamheidsoefeningen klik dan hier

Blijf bewegen

Blijven bewegen is op alle gebieden voor je gezondheid en je vitaliteit van belang. Blijf dan zo veel mogelijk doen wat je al deed. Volgde je een bepaald schema blijf dat dan zo veel mogelijk doen. Doe het dan alleen of met iemand waar je toch al dagelijks contact mee hebt.

  • Als je toch wat meer aan huis gebonden bent dan kun je regelmatig de 12 spierversterkende oefeningen doen klik hier
  • En een hele mooie oefening die je ook zowel binnen als buiten kunt doen is de zonnegroet. Quinty heeft een leuk instructiefilmpje gemaakt klik hier

Blijf goed voor jezelf zorgen

Laat de natuur je helpen. Natuurbeleving speelt al een belangrijke rol bij de hiervoor besproken aandacht wandelingen. Laat de positieve ervaringen die je in de natuur beleeft goed tot je door dringen, dat heeft een belangrijke positieve invloed op je immuunsysteem.

En natuur begint al in je tuin.

Misschien ook goed om je tuin eens wat meer aandacht te geven:

  • Zaai nu een zaadmengsel voor vlinders en bijen, dan heb je er dit jaar en ook volgend jaar nog plezier van en je doet de insecten er ook een plezier mee.
  • Als je nog wat ruimte in je tuin hebt dan zou je ook wat groenten of kruiden kunnen zaaien. Je zou eens kunnen beginnen met een makkelijke groente en dat is de courgette. Het is een vrij grote plant. Je hebt minstens 1 m2 nodig per plant en de plant houd van een vruchtbare grond. Dus werk eerst wat (biologische) compost onder. Je zaait het best de zaadjes binnen voor vanaf begin mei en als de zaailingen 4 blaadjes hebben kunnen ze naar buiten en al vrij snel zie je een prachtige plant verschijnen met prachtige bladeren en bloemen. Per pant kunnen er wel 30 courgettes geoogst worden. Heel gezond. Zaden kun je makkelijk on line bestellen klik hier

En dat brengt ons bij voeding die je vitaliteit ondersteunt en de basis daarvoor zijn groentes.
In een volgend bericht kom ik daar verder op terug.

Moedig voorwaarts, en leuk om een reactie te lezen of te horen,