Van nieuw begin naar nieuw begin

Deze week is de corona crisis voor ons weer wat dichterbij gekomen. De buurman van het gezin van onze oudste dochter is deze week overleden aan COVID-19. En we horen ook van meer mensen om ons heen dat het dichterbij komt, misschien ook bij jullie?

Dat zorgt er dan ook wel weer voor om nog eens extra bezig te zijn met de maatregelen.

Wij gaan er het liefst ‘s ochtends vroeg op uit om te wandelen, hard te lopen of een fietstocht te maken. En dat op een doordeweekse dag als het buiten veel minder druk is.

Toch zijn we met ons allen heel benieuwd wat er aanstaande dinsdag door Mark Rutte wordt meegedeeld over eventuele versoepeling van de maatregelen.

Misschien bestaat er de mogelijkheid om ook weer, op de een of andere manier, samen buiten te gaan lopen. We zijn er al wel over aan het nadenken en hebben al wel wat ideeën 😉

Tijdens een vroege ochtend wandeling deze week door een mooi (natura 2000) gebied, het Lonnekermeer, kwam ik deze tekst tegen:

Van nieuw begin naar nieuw begin

Dat vind ik mooi passen in deze tijd, we wachten met ons allen op een nieuw begin na deze corona pandemie en in de tussentijd is het toch ook “gewoon” weer voorjaar.

De seizoenen, waarbij elk seizoen toch steeds weer een nieuw begin is en dan vooral het voorjaar dat gezien kan worden als een nieuw begin waarin alles weer “uitloopt”.

In ons nieuwe moestuintje komen ook de eerste plantjes die we de vorige week hebben gezaaid alweer te voorschijn.

Je innerlijk landschap

De vorige week beschreef ik een oefening om dichter bij jouw waarden te komen. Waarden die vaak wat dieper verborgen liggen.

Dat we uit deze pandemie komen is een vooruitzicht dat best realistisch is en dan is het de moeite waard om eens te kijken hoe we op een nieuwe manier kunnen gaan leren omgaan met onze waarden. Met wat wij belangrijk vinden.

Misschien wel met iets dat groter is dan onszelf, of dat wij in meer “normale” situaties belangrijk vinden.

Hoe kunnen we deze tijd gebruiken om zelf van nieuw begin naar nieuw begin te gaan?

Of in het verlengde van de oefening van de vorige week (over je waarden), hoe ga je ze meenemen naar jouw nieuwe begin, en voor het nieuwe begin van jouw omgeving?

Als we nu straks weer in een nieuw normaal gaan komen, stap voor stap, dan kan het helpen om dicht bij jezelf te blijven. Misschien dat je deze tijd ook ervaart als een tijd waarbij je dichter bij jezelf en je eigen waarden bent gekomen. En wat kunnen we dan doen?

Ontwikkel je verbinding met het ene leven en laat de natuur je daarbij helpen.

Waarnemen

“De wereld is vol wonderbaarlijke dingen die al heel lang geduldig op ons wachten, ze willen via onze steeds scherper wordende zintuigen bij ons binnenkomen”

W.B Yeats

Dit kan door het ontwikkelen van een speciaal soort waarnemen, het waarnemen voorbij het denken. Voorbij onze menselijke neiging meteen te etiketteren, te benoemen en te oordelen.

En daar kan, volgens mijn eigen ervaring, heel goed de natuur je een handje bij helpen. En dat komt omdat de natuur altijd verbonden is met het ene leven, of de bron van het leven. En wij mensen maar zelden.

Hieronder twee eenvoudige oefeningen die je regelmatig kunt doen, het kost je niet veel tijd en je cultiveert je aanwezigheid of tegenwoordigheid en het kan de poort openen naar iets dat groter is dan jezelf.

Ga een rustige vroege wandeling maken en na ongeveer een half uur kijk je rond in de natuur en dan kijk je wat je aandacht trekt. Zoom dan als het ware daarop in, doe dat met je volle aandacht. Kijk alleen maar en ervaar, probeer niet te benoemen. Het kan dan helpen om heel bewust te pauzeren, dat kun je doen door 1 keer te ademen in en uit en dan………. ervaren

Als je hebt uitgeademd, ontspan je, en als je wat kalmer bent dan versterk je de sensaties die je ervaart.

Door het combineren van je gerichte aandacht met je adempatroon waarbij je uitademing langer is dan je inademing (ongeveer 2:1), dan kan er een poort open gaan naar iets dat grote is dan onszelf.

Tijdens diezelfde wandeling laat de omgeving dan voor jou het moment bepalen om een vergelijkbare oefening te doen maar dan met open gewaarzijn. Bij open gewaarzijn richt je je aandacht niet op 1 object maar neem je een breed plaatje waar en zet daarbij, naast je kijken ook alle andere zintuigen open (horen, voelen, proeven en ruiken) en dan …….. ervaren

Combineer hierbij ook deze manier van waarnemen met open gewaarzijn met je adempatroon.

En deze oefening kun je ook doen in huis.

Op het laatst van een wandeling of rondje hardlopen neemt Lucia vaak een paar bloempjes uit de berm en tuin mee naar binnen.

Adem in en adem uit en ……….. ervaar.

Ben weer benieuwd naar jullie bevindingen.

Zorg deze week goed voor jezelf en elkaar, en tot horens of lezens,