Corona en je innerlijk landschap 2

De week voor Pasen.

Een week ook waarbij de impact wereldwijd steeds duidelijker wordt, veel mensen die eenzaam overlijden en de nabestaanden die op een nieuwe manier afscheid moeten nemen.

Pasen normaal een tijd om er weer op uit te trekken en we worden nu aangemoedigd dicht bij huis te blijven.

Te genieten van, en in je tuin of op je balkon.

Deze week is de Vogelbescherming begonnen met het gratis aanbieden van twee on line cursussen over het herkennen van de volgels dichtbij.

En ook deze week hebben wij een plekje van onze tuin omgevormd tot een moestuin. Het is nu een prima tijd om ermee te beginnen.

Vanuit de actie #groenomtedoen heeft IVN deze week een mooie Doe-Tip gepubliceerd voor een moestuinplan klik hier

Als je nu begint heb je vanaf mei/ juni fijne pure en gezonde onbespoten groenten uit eigen tuin. Verser kan niet.

Vrijdag was ik nog even bij Nico Veltman, de biologische slager uit Oldenzaal. Hij vertelde dat hij het in zijn hele loopbaan nog niet zo druk heeft gehad als in deze (corona) tijd. Mensen besteden nu toch blijkbaar meer aandacht aan pure en gezonde voeding en volgens Nico kan daar zo nu en dan best een goed stukje vlees bij horen, niet elke dag en maximaal 75 gram.

Een man met een eigen visie op gezonde voeding klik hier

Buiten bewegen

Ook deze week merkten we dat de mensen waarmee we toch nog regelmatig contact hebben nog heel regelmatig naar buiten gaan om te gaan (hard)lopen. En dat ze op allerlei inventieve manieren toch de motivatie vinden om dit alleen of met een loopmaatje te blijven doen.

Er werd een artikel gedeeld over het fysiek afstand houden voor wandelaars, hardlopers en fietsers waarin staat dat de 1,5 meter afstand, vooral als je achter elkaar loopt of fietst wel behoorlijk wat ruimer mag zijn. Later werd het weer wat meer genuanceerd.

Toch blijft het belangrijk om de maatregelen goed in acht te blijven houden, houd ruim voldoende afstand en ga alleen of met iemand waarmee je toch al veel samen bent.

Ga ‘s ochtends (heel) vroeg, dan is het veel rustiger en is er in de natuur in dit jaargetijde ook veel te beleven en op haar mooist.

En als je dat dan doet voor je ontbijt, op een nuchtere maag, dan stimuleer je ook de vetverbranding en dat heeft veel gezondheidsvoordelen.

Zie je de ree die we de afgelopen week ‘s ochtends vroeg in het Lonnekermeer tegen kwamen?

Deze week heeft NOC/ NSF een document gemaakt over veilig en gezond bewegen in deze corona tijd klik hier

Je innerlijk landschap 2

De vorige keer in mens, natuur en corona 3 schreef ik hoe het uiterlijk landschap je innerlijk landschap (je gedachten, je gevoelens, kortom alles dat er in je binnenste zich afspeelt) beïnvloed.

Dat viel me deze week nog eens extra op tijdens een fietstocht die we op een doordeweekse dag maakten over mooie stille landweggetjes.

De stilte die nu buiten te ervaren is in deze crisis tijd. Wat nu ontbreekt is het continue aanwezige achtergrond geluid van menselijke activiteit.

Nu komt er een auto je tegemoet uit de stilte en verdwijnt weer in de stilte.

En je merkt hoe dat jezelf ook stil maakt, je ervaart een stilte diep in jezelf als een soort basis waar alle ervaringen uit voortkomen en weer naar terugkeren.

Herken je dit ook?

Wat er ook in ons binnenste aanwezig is zijn de dingen die we belangrijk vinden, onze waarden.

Ik kwam een mooie oefening tegen die ook heel mooi past (in ieder geval voor mij 🙂 bij een aandacht wandeling in de natuur waar ik in het eerste bericht over schreef.

Deze oefening heet betekenisvolle foto’s.

Onderzoek wijst uit dat het vinden van betekenis in het leven je kan helpen om vaardig om te gaan met stress en het verbetert je gezondheid en je welzijn.

Betekenis maakt het leven de moeite waard om voor te leven.

Echter het vinden van betekenis kan soms ongrijpbaar zijn. In ons dagelijks leven, en dan vooral in tijden van een crisis, kan het makkelijk gebeuren dat we het grotere plaatje kwijt zijn.

Dan neigen we meer naar het alledaagse in plaats van het diepere betekenisvolle.

Toch zijn er altijd om ons heen potentiële bronnen die ons betekenis kunnen geven, dat kan zijn het gezamenlijk ervaren van verbinding tot het ervaren van de schoonheid in de natuur, het werk dat we doen en de dingen die we creëren.

Deze oefening helpt je om deze persoonlijke betekenisvolle zaken letterlijk in beeld te brengen.

Door die dingen die voor jou van betekenis zijn te fotograferen en er dan vervolgens iets over te schrijven breng je ze meer onder je aandacht. Schrijf dan op waarom ze belangrijk voor je zijn.

Wil je de komende week deze oefening eens doen dan vind je hier de informatie klik hier

Deze oefening sluit ook aan bij het experiment van de vorige keer waarbij je hebt kunnen ervaren hoe jouw gedrag gevolgen heeft op de mensen om je heen en op jezelf. Leven vanuit je waarden kan hier mooi bij aansluiten.

Houd je goed de komende week, en tot horens of lezens,