Thema zintuigen.

De afgelopen week kwam ik het volgende gedicht van de dertiende eeuwse dichter Rumi uit Perzië (het huidige Iran) tegen.

De ochtendbries

De ochtendbries heeft geheimen
en wil ze kwijt aan jou.

Val niet weer in slaap.
Vraag wat je werkelijk wilt.

Val niet weer in slaap.
Mensen lopen in en uit over
de drempel
waar de twee werelden (landschappen) elkaar raken.
Daar is het gat van de deur,
hij staat open voor jou.

Val niet weer in slaap.

Van de dertiende eeuwse dichter Rumi

Lees voor werelden landschappen, je uiterlijk landschap dat je met je fysieke oog waarneemt en je innerlijk landschap dat je met je geestesoog waarneemt.

Je innerlijk landschap bestaat uit je Gedachten, Gevoelens, Gemoedstoestand, Gedragsimpulsen en ook je Overtuigingen en je Waarden.

De enige manier om niet weer in slaap te vallen is door aandacht te besteden aan je innerlijk landschap. En onderzoek dan je innerlijk landschap, je sensaties, je gedachten je gevoelens in je geest.

Nodig jezelf uit om je steeds meer bewust te worden van de rijke sensaties in je lichaam. Kijk hoe die sensaties je kunnen helpen om een dieper inzicht te krijgen in wat er zich in je leven afspeelt.

Ervaar je daar harmonie? Wat is er nodig om op weg te gaan naar harmonie?

Benaderen we het innerlijk landschap met vriendelijkheid en compassie en erkennen we deze subjectieve werkelijkheid dan kunnen we stappen zetten richting meer welzijn.

In de nieuwsbrief van de vorige week hebben we gezien dat we hiervoor meer ruimte kunnen maken onder het (hard) lopen.

In deze nieuwsbrief wil ik daar bij met opmerkzaamheid de natuur beleven mee verder gaan en dan je uitnodigen om mee te gaan in een zintuigenoefening; Kijken en zien met vriendelijke ogen.

Het (hard) lopen,

Maandag 8 maart is het internationale vrouwendag.

Wist je dat vrouwen tot 1967 niet mee mochten doen aan een marathon?

Maar Katherine Switzer wilde perse de Marathon van Boston in 1967 lopen. Ze kon zich niet inschrijven omdat ze vrouw was. En daarom besloot ze wat weidere kleding aan te doen en en vlak na de start van de Marathon vanuit het publiek mee te gaan lopen.

Toen ze een tijdje gelopen had wilden officials haar uit de wedstrijd halen. Maar dat lieten de overige, allemaal mannelijke deelnemers, niet gebeuren en zo kon ze met succes de marathon beëindigen.

Nu blijken er wereldwijd meer vrouwen dan mannen een loopevenement te voltooien!

Het blijkt dat een vrouwenlichaam minstens net zo goed in staat is om langere afstanden af te leggen.

Omdat op de juiste manier te doen is het belangrijk om dat met aandacht voor je manier van lopen te doen, met ontspanning en vooral plezier.

Precies de manier van lopen die wij beoefenen, goed voor zowel vrouw als man.

Natuurbeleving in februari 2021

Met opmerkzaamheid de natuur beleven.

De vorige week heb ik geschreven hoe je ruimte kunt maken voor natuurbeleving.

Prima om daar elke keer als je je voorneemt om een opmerkzaamheidswandeling te gaan maken dat ook te gaan doen.

Als je dan eenmaal op pad gaat is het goed om te beginnen contact te gaan maken met je lichaam en dat gaat prima met een aantal keren bewust ademen.

En even een eindje bewust te gaan wandelen, let daarbij op de beweging van je voeten en je benen en ook je armen.

Zoek dan vervolgens een mooie plek uit om je zintuigen wakker te maken.

Net zo als je lichaam en je adem zijn je zintuigen altijd in het hier en nu aanwezig. Je aandacht hier naar toe brengen haalt je uit je hoofd.

Waarom?

Sinds er in de wetenschap hersenscans gemaakt kunnen worden, wordt steeds meer bekend hoe de geest werkt.

De geest krijgt informatie binnen, verwerkt dit en geeft vervolgens impulsen voor actie.

De informatie over de buitenwereld komt binnen via je 5 zintuigen en dat gebeurt met informatie die hier en nu voorhanden is.

Informatie over je binnenwereld komen ook in je geest via een aantal zintuigen die je je innerlijke zintuigen zou kunnen noemen. Bijvoorbeeld een signaal dat je honger hebt en informatie over de positie van bijvoorbeeld je ledematen.

Uit hersenscans blijkt ook dat we voor een belangrijk deel, en dat is sinds de laatste jaren groeiende, onze aandacht in ons hoofd hebben.

Deze aandacht in het hoofd wordt ook wel een top down stroom genoemd. En deze stroom is voor velen van ons erg dominant geworden, zelfs als we even “niets” doen dan wordt een neuraal netwerk actief dat door neuro- wetenschappers het default mode netwerk of terugval netwerk wordt genoemd. Dit netwerk houd zich vooral bezig met “ik” en de “anderen”. Je kunt je misschien voorstellen dat dit vaak geen plezierige plek is en dat veel van ons bedreigt voelen en angst daaruit voortkomen.

Echter voor de praktische zaken in ons leven is deze top down stroom belangrijk.

Er is ook een bottom up stroom, en deze wordt actief als we iets zonder filters waarnemen. En dat kan gebeuren als we iets totaal nieuws waarnemen. Dat waarnemen gebeurt via je 5 zintuigen.

Dit kunnen we mooi zien bij kinderen. En we kunnen ons weer oefenen om met de ogen van een kind of beginneling te leren waarnemen.

Deze bottom up stroom wordt in verband gebracht met het meer waarnemen van detail, van de “kleine” dingen en van hieruit een dieper gevoel voller te leven.

Beide aandacht stromen zijn belangrijk in ons leven, de topdown stroom om te leren en te bouwen en de bottom up stroom om meer in het hier en nu te komen en voller te leren leven.

Het gaat hierbij om het vinden van de balans en voor velen zou het versterken van de bottom up stroom van groot voordeel kunnen zijn voor je wel- ZIJN, om je leven voller, rijker en zinvoller te maken.

Wat kun je Nu buiten doen

Tijdens elke opmerkzaamheid wandeling die je deze week doet heeft het wakker maken van je zintuigen voordelen.

Deze week beginnen we met: kijken en zien met vriendelijke ogen. Ga het eens meedoen.

Kijken, en dan zien met vriendelijke, niet oordelende ogen

Ga van het pad af en zoek een plek die voor jou goed voelt en waar je enigszins in beschutting staat of zit en ook de mogelijkheid hebt om van een mooi uitzicht te genieten.

Maak jezelf even rustig door een aantal keren bewust in- en uit te ademen en let vervolgens even op hoe je staat of hoe je zit.

Neem even de tijd om bij jezelf na te gaan hoe je je voelt. En besef bij jezelf dat je met de volgende oefening jezelf gaat richten op het kijken en doe dit met een vriendelijke en compassievolle houding.

Kijk vervolgens rustig om je heen en wissel af: breed kijken, het geheel overzien en met meer focus kijken, letten op de details.

Blijf dit een paar keer herhalen en let op wat je opmerkt; wat zie je veraf? En wat zie je dichterbij? Verandert dat hoe meer je dat doet?

Na ongeveer 5 minuten rond je het kijken af en vraag je je bij jezelf af hoe voel ik me nu?

Voel je je kalmer en rustiger? Neem dan dit mee terwijl je de wandeling vervolgt.

Wat kun je binnen doen

Beleef de Lente live.

De webcams van de Vogelbescherming staan weer aan. De bosuil is al aan het broeden klik hier

Op naar een rijker en voller leven, met en in de natuur,

Gerrit