Thema je leefstijl.

De afgelopen week was Nederland in de ban van het schaatsen. En er werd alweer volop gespeculeerd over een elfstedentocht.

Nu ik dit type is de temperatuur al weer boven nul en vanmorgen hoorde ik al dat voor het komende weekend een temperatuur van 16 graden boven nul tot de mogelijkheden behoort.

Wat ook opviel was de algemene brede interesse voor leefstijl.

Als eerste zag ik een bericht over de gezondheidstoestand van de Overijsselaar, nu na bijna een jaar corona, de conclusie is dat we minder zijn gaan bewegen en meer alcohol zijn gaan drinken klik hier

Uit die cijfers blijkt dat we zowel in Twente als in IJsselland ongezonder zijn gaan leven.

Als laatste worden in het artikel een aantal tips gegeven voor een meer gezonde leefstijl.

Wat je ook ziet is een groeiende groep artsen die het nut van een gezonde leefstijl heel sterk onderschrijven en zich hebben verenigd in Arts en Leefstijl.

Wat me deze week onder ogen kwam was een folder van Arts en Leefstijl over het belang van de natuur.

Met als resultaat een fraai leefstijlroer, met in de folder opgenomen een aantal tips om meer natuur in je leefstijl te stoppen.

Wij weten natuurlijk al wel hoe fijn natuur voor je kan zijn, want natuur kan je kalmeren, plezier geven, en je zelfs een dieper niveau van verbondenheid geven en je zelfs soms sprakeloos maken.

En je een gevoel geven deel te zijn van een veel groter geheel.

Dus naast dat het goed is voor je fysieke en mentaal emotionele gezondheid kan het ook een heel belangrijke rol spelen op het gebied van zingeving en persoonlijke ontwikkeling.

Voor de folder Natuur en Gezondheid van Arts en Leefstijl klik hier

Het (hard) lopen,

De vorige week hebben we een 8 wekelijkse cyclus afgerond. Hierin zijn alle aandachtspunten voor het met ontspanning, plezier en minder kans op blessures hard te lopen.

Je kunt het ook met opmerkzaamheid (hard) lopen noemen.

Leuk om deze manier van buiten bewegen ook eens te bekijken vanuit het leefstijlroer.

De basis hiervan heet Chi running en is door Danny Dryer in Amerika ontwikkeld vanuit de basisprincipes van Tai- Chi.

Hierbij een link naar een filmpje van hem over het belang van de goede houding:

Natuurbeleving in februari 2021

Met opmerkzaamheid de natuur beleven.

Gebruik je opmerkzaamheid van je ademhaling en van alles dat je om je heen waarneemt. Zo kun je veel van de natuur leren.

Ze kan ons leren meer in het Nu te zijn, stil te zijn, sterk te zijn en ook flexibel te zijn en om met de stroom mee te bewegen en te leren (h)erkennen en accepteren wat het leven ons voorschotelt.

Terwijl je dat kunt leren is het ook belangrijk te genieten en je te laten verwonderen van alles dat zich aandient.

Je kunt dat doen door via je 5 zintuigen (zien, horen, ruiken, proeven en voelen) het uiterlijk landschap waar te nemen.

Dat waarnemen, in je innerlijk landschap, noemen we de zintuigelijke ervaring.

Om van de zintuigelijk waarneming bij de zintuigelijke ervaring te komen is het lichaam belangrijk. (zie de vorige nieuwsbrief).

Wat helpt is om zo nu en dan even stil te gaan staan en/ of te gaan zitten en bij jezelf in te checken door met je aandacht naar je ademhaling te gaan en een paar keer bewust te ademen.

Focus dan je aandacht op een speciaal onderdeel in de natuur en probeer zo veel mogelijk zintuigen te gebruiken. En gebruik dan het volgende zinnetje:

Ik …… (zie, hoor, ruik, proef en voel)…….. en

Ik voel …….. benoem dan hier wat zich in je innerlijk landschap zich afspeelt, en let daarbij speciaal op je gevoel of je emotie (wat doet het met je?).

Ongetwijfeld zullen er zich ook andere onderdelen in je innerlijk landschap zich melden zoals je Gedachten en je voorkeuren of je gaat vergelijken. Probeer daar dan niet in mee te gaan en blijf je focussen op je gevoel.

Wat kun je Nu buiten doen

De komende week zal een overgang te zien zijn van een winters landschap naar een meer voorjaars landschap.

Probeer die overgang tijdens een aantal tochten heel bewust waar te nemen. Je zou dan de bovenstaande oefening kunnen doen.

Je zou ook onderweg de oefening kunnen doen en een foto maken van datgene in de natuur waarmee je de oefening hebt gedaan.

Wat kun je binnen doen

Als je de oefening buiten hebt gedaan zou je de foto die je gemaakt hebt kunnen afdrukken en er voor jezelf een korte tekst onder kunnen schrijven.

Wist je dat

Hoe het komt dat contact met natuur een rustgevende werking heeft?

Wetenschappers lijken het er over eens dat het aandachtssysteem een sleutelrol speelt. Mensen kunnen zich beter concentreren – hebben meer macht over hun aandacht – na een wandeling in de natuur. In een natuurlijke omgevingen kan de mens even helemaal weg zijn van routinematige bezigheden en gedachten. Ook trekken natuurlijke omgevingen automatisch de aandacht zonder dat het moeite kost.

Je zou kunnen zeggen dat onze aandachtssysteem nog steeds het makkelijkst kan omgaan met natuurlijke ritmes en het onverwachte in de natuur.

Hoe anders is dat bij onze dagelijks bezigheden waar veel gepland is?

Laat je steeds weer inspireren en verwonderen door de natuur,

Gerrit