Ritme.

Deze week was de laatste week van de maand januari. En misschien heb je in deze week gemerkt dat het volle maan was. En ook dat dat een invloed op je kan hebben.

Nieuw onderzoek suggereert dat we meer worden beïnvloed door de maanstand dan we denken. Bijvoorbeeld bij vogels verdwijnt de natuurlijke stroom van cortisol overdag en melatonine ‘s nachts volledig tijdens de volle maan. Bij mensen wordt er een verband gezien tussen de maanstanden met voortplanting, menstruatie, vruchtbaarheid en geboortecijfer, en ook met criminaliteit, ongevallen en ziekenhuisbezoek.

Maar er bestaan veel meer ritmes:

  • Dag, nacht ritme
  • Het ritme van de seizoenen
  • Je ademhaling, in – uit
  • Het ritme bij muziek, wordt vaak beats per minute genoemd (bpm)
  • Je trapfrequentie bij het fietsen
  • Je pasfrequentie bij het (hard)lopen

Dat al die ritmes iets met ons doen is duidelijk. Bij het (hard)lopen zullen we zien hoe we met de juiste pasfrequentie meer uit ons lopen kunnen halen.

Maar naar muziek luisteren met een bepaald ritme kan ook iets met onze binnenwereld doen.

De vorige week schreef ik dat verbinding maken met de natuur, het uiterlijk landschap ook iets met je innerlijk landschap doet, dus je kunt je steeds afvragen ik zie, ik hoor…. en ik ervaar ……. en dat goed tot je door te laten dringen is waardevol.

Het ervaren, in ons innerlijk landschap, van positieve emoties is positief voor ons wel- Zijn. Emoties drukken zich uit in het lichaam, daarom is lichaamsbewustzijn zo belangrijk. Daar kom ik dan binnenkort weer op terug.

Een prachtig gedicht gaat over je innerlijk land het is van Liselore Gerritsen en wordt vertolkt door Leoni Jansen en Carel Kraayenhof klik hier

Het (hard) lopen,

Nog efficiënter (pasfrequentie)

Tot nu toe hebben we ons met de aandachtsoefeningen steeds bezig gehouden met de lichaamshouding en met de loophouding. Deze les gaan we er een aantal onderdelen bij betrekken waarmee veel, ook ervaren lopers, een belangrijk instrument in handen krijgen om nog efficiënter en dus met meer plezier te gaan lopen. En dan beginnen we met de pasfrequentie en versnellingen.

We kennen allemaal de versnellingen op de fiets en als je naar wedstrijdwielrenners kijkt dan hebben deze minstens 21 versnellingen tot hun beschikking. In principe houd een wielrenner zijn rotatie snelheid van zijn voeten of trapfrequentie gelijk en dat ligt tussen de 85 en 90 omwentelingen per minuut. Als hij harder wil dan schakelt hij door naar een grotere versnelling waarbij hij de trapfrequentie gelijk maakt en zo wordt je snelheid hoger. Het blijkt dus bij het wielrennen dat het constant houden van de trapfrequentie het meest efficiënt is.

Bij het hardlopen geld nu hetzelfde, door de pas frequentie gelijk te houden en deze ligt ook tussen de 85 en 90 stappen per minuut (afhankelijk van je beenlengte) zul je, wanneer je sneller wilt gaan lopen op de eerste plaats iets meer dienen te gaan hellen en dan haal je de hogere snelheid uit het groter worden van de paslengte.

Want Loopsnelheid = pasfrequentie x paslengte

Wat steeds weer opvalt is dat bijna iedereen (vooral mannen) een te lage pasfrequentie hebben en dat heeft het effect dat het grondcontact te lang is en daardoor niet efficiënt en vermoeiender.

Bedenk steeds dat je, wanneer je je voet hebt neergezet, deze zo snel mogelijk weer op wilt tillen. Dus kort grondcontact is het meest effectief. In het begin is dit even wennen en voelt het wat tegennatuurlijk aan maar dat geldt voor elke gewoonte.

Een handig instrument om je pasfrequentie te kunnen meten is de metronoom. Een metronoom wordt in de muziek gebruikt en is om je pasfrequentie aan te passen erg handig.

Tegenwoordig zijn er metronoom app’s die je op je mobiel kunt zetten zodat je deze op bv 87 in kunt stellen en deze zal dan 87 keer per minuut een piepje geven.

Pasfrequentie bij het wandelen (cardio en aerobe):
Werkt het net anders. Bij het wandelen blijft je paslengte gelijk en varieert je pasfrequentie met je snelheid. Bij het wat meer intensieve cardio wandelen is je pasfrequentie 70-80 ppm en bij de meer ontspannen Aerobe wandeling 60-70 ppm.

Aandachtsoefening pasfrequentie (met een metronoom app)

Begin zoals gewoonlijk om in de juiste houding te gaan staan en we beginnen dan met een hele lichte helling (ongeveer 2 cm op de hoogte van het puntje van je neus).

Je pasfrequentie kun je bepalen door na te gaan hoe vaak je rechtervoet (of linkervoet) de grond raakt. Door nu naar het piepje van de metronoom te luisteren kun je je pasfrequentie synchroniseren met de frequentie van de metronoom. Dit vraagt even wat oefening, doe dit tijdens de warming up en ook een tijdje onder het lopen.

Varieer ook eens in frequentie van de metronoom zodat je een idee krijgt van je persoonlijke huidige pasfrequentie.

Ook het aanpassen van de pasfrequentie dient in klein stapjes te gebeuren en vraagt ook weer aandacht.

Het veranderen van gewoonten, van de automatische piloot naar een bewuste actie, vraagt regelmatige aandacht. Regelmatig blijven oefenen is dan nodig tot de nieuwe gewoonte op de automatische piloot gaat.

Natuurbeleving in februari 2021

Wat kun je Nu buiten doen

Het afgelopen weekend was de nationale tuinvogeltelling. Wil je weten welke vogels er in de top 25 staan klik hier

Op nummer 1 staat de huismus, hoe toepasselijk in deze tijd van lockdown.

Ga deze week tijdens een wandeling of rondje hardlopen door een beetje buitengebied en ga op zoek naar ritme in de natuur.

Wat je nu kunt horen is het ritme van de grote bonte specht, die zie je ook in de top 25 staan.

Zondag zagen we voor het eerst het Groot Hoefblad (zie de foto bij dit bericht) ook een naaktbloeier. We zagen die ook gewoon ergens in de berm. En daar kun je deze plant vaker tegenkomen.

Misschien ook mooi om deze te ontdekken. En als je dan later nog eens gaat kijken, als de bladeren ook verschijnen, dan kun je de naam verklaren.

Wat kun je binnen doen

Maak een lekkere warme drank en kruip onder een dekentje op je bank, met een goed natuurboek. Verbreed je kennis over bijvoorbeeld paddenstoelen, dieren of bomen. Klik hier

Wist je dat

Je niet alleen in de warmere maanden vlinders ziet rondvliegen? Ook in de winter kun je vlinders zien! Wij geven je tips hoe je ze makkelijk kunt vinden: klik hier

Blijf je inspireren en verwonderen door de natuur,

Gerrit