Verbinding.

Deze week viel ons op dat de natuur al weer wat meer tot leven komt. Dat er al weer dieren en planten uit de winterstilte komen.

Wij maakten eens een wat langere wandeling in de Wildernis (ook een Natura 2000 gebied in Overijssel) en voor ons allen heel dichtbij. En wat ons opviel was dat er al weer heel veel vogels zich laten horen zoals de Koolmees, de Boomklever, de Vink, de Specht.

En een aantal planten die al weer beginnen te bloeien, in het algemeen zijn dat de naaktbloeiers. Deze vormen eerst de bloemen voor dat er blad verschijnt zoals nu de Hazelaars die al bloeien en ook de Els die nu al volop de katjes laten zien van de mannelijke bloemen. Maar ook binnenkort gaat het Klein Hoefblad weer bloeien.

Verbinding maken met de natuur, het uiterlijk landschap doet ook iets met je innerlijk landschap dus je kunt je steeds afvragen ik zie, ik hoor…. en ik ervaar ……. en dat goed tot je door te laten dringen is waardevol.

Waarom dat positief kan zijn voor je wel- Zijn zal ik de komende weken wat meer uit de doeken doen.

Ga er vooral op uit om die verbinding te maken.

We hebben nu te maken met nog strengere corona maatregelen. Goed om je aan te houden en ook zeker goed om voor jezelf te blijven zorgen en fit te blijven.

En met alle maatregelen kun je gewoon dat allemaal zelf nog doen.

Het (hard) lopen,

Onderlichaam en Bovenlichaam verbinden

We willen het onderlichaam met het bovenlichaam als een team laten samenwerken. We lopen niet alleen met de benen.

De vorige les hebben we gezien dat we dat kunnen doen door ons bekken recht en stabiel te houden. Dat creëert een stevige verbinding. We brengen nu het hellen en de bekkenrotatie bij elkaar. Doordat je licht helt bevindt je bovenlichaam zich steeds voor je lichaamszwaartepunt. En om de balans te bewaren laat je je benen naar achteren zwaaien. Beter gezegd je laat de kracht van de weg, die onder je doorglijd, je standbeen mee naar achteren nemen en je buigt je knie en beweegt deze iets naar voren en je zet je voet weer recht onder je lichaamszwaartepunt op je middenvoet neer.

Aandachtspunten voor het bovenlichaam

De armzwaai
Het meest energiezuinig is om je ellebogen in een hoek van 90 graden te buigen. Je armen zijn slingers en een minder lange slinger vraagt minder energie om te bewegen.
Je armen zwaaien vanuit je schouders en je benen vanuit je heupen en de rotatie is tegengesteld.
Dit proces gaat bij de meesten vanzelf. Je laat je armen ontspannen vanuit je schouders naar achteren zwaaien waarbij je handen niet onder je middel laat zakken.
Beweeg je armen in de looprichting en ontspan je handen.

Hoofd nek en schouders
Houd je schouders laag en ontspannen De schouders roteren een klein beetje mee contra ten opzichte van je bekkenrotatie
Maak je nek lang zoals we dat bij de houdingsoefeningen al eens hebben uitgelegd.

Aandachtsoefening de kniebuiging + hellen + bovenlichaam
Deze oefening gaat in 3 stappen; je knieën buigen, hellen en dan je bovenlichaam erbij betrekken

Stap 1 Ga in de goede houding staan, verbind de punten. Naald in watten

Houd je armen langs je zijden naar beneden, je handen tegen de zijkanten van je benen.

Loop hard op de plaats door alleen maar je knieën te buigen. Je tilt je hak van de grond tot je onderbeen evenwijdig is met de grond. Buig alleen je knie en niet je middel, trek je knieën ook niet op. Houd je knieën laag. Voel steeds dat je op de middenvoet landt. Dus alleen maar je hak optillen en je knie buigen. Herinner nog even aan de naald in watten, behalve je kernspieren kun je alles laten ontspannen. Voel de ontspanning in je tenen, voeten, enkels en je onderbenen. Doe dit 20 keer op de plaats.

Pauze van 1 minuut Herhaal 3 keer

Stap2 Nu gaan we het hellen toevoegen. Doe stap 1 en laat je kolom vanaf je enkels nu heel iets naar voren vallen. Je komt dan langzaam in beweging waarbij je blijft focussen op de ontspanning. Blijf overal de ontspanning voelen.

Stap 3 Nu gaan we aan stap 2 de armbeweging toevoegen. Begin met stap 2 waarbij je je bovenbenen nog even vast blijft houden om ze te dwingen laag te blijven. Na ongeveer 10 meter zwaai je je armen naar achteren. En je zou nu moeten voelen dat je als het ware vanzelf vooruitgaat. Door de helling maak je snelheid. Je beurt alleen je voeten maar op en zet ze op de midden voet weer neer om je snelheid bij te houden.

Doe deze oefening een paar keer, en ook later kun je deze goed herhalen of onder het lopen als een geleide aandachtsoefening.

Natuurbeleving in januari 2021

Wat kun je Nu buiten doen

Ga eens op pad op een open manier en ontdek waar het leven nu al begint zichtbaar te worden. Bijvoorbeeld zoek eens een els en een hazelaar. Bekijk deze eens aandachtig. Wat valt je op? En wat doet dat met je?

En doe mee aan de Nationale Tuinvogel telling op 29, 30 en 31 januari. Neem een half uur de tijd om de vogels te tellen en geef het aantal door op tuinvogeltelling.nl

Op de website staat ook veel informatie over de tuinvogels met een top 25.

Wat kun je binnen doen

Als je dan thuis komt zou je meer informatie over de planten kunnen vinden. Bijvoorbeeld over de Els klik hier.
Wat valt je op aan deze plant (boom)?

Voor 29 januari kun je al veel informatie over de tuinvogels vinden met een top 25 op de website tuinvogeltelling.nl en geef je alvast op dan krijg je alvast leuke informatie als voorpret.

Wist je dat

De Els in verbinding leeft met een bacterie en dat ze samen stikstof uit de lucht in de boden kunnen binden. Een verbinding via wortelknolletjes waarvan beiden profiteren (en wij ook :-).

Om verbinding met de natuur te maken het niet nodig is heel veel kennis over de natuur te hebben. De verbinding met de natuur gaat via je lichaam. Hoe dat verder zit dat vertel ik binnenkort.

Laat je inspireren en verwonderen door de natuur,

Gerrit