Veerkracht.

Deze ochtend werden we wakker in een witte wereld. En dat duurde niet zo heel lang. Maar toch, zo voor de eerste keer sinds lange tijd, weer wakker worden in een witte wereld kan ons verwonderen.

Wil je de combinatie bewegen en natuur wat meer kunnen beleven dan zou het wandelen gecombineerd met cardio wandelen of hardlopen goed kunnen werken.

Dit kan ook een voordeel zijn om na een blessure weer conditie op te gaan bouwen maar ook zeker om de gezondheidsvoordelen van het bewegen en de natuur te benutten.

  • Tijdens het wandelen kun je meer je aandacht geven aan de natuur.
  • Je kunt speciaal aandacht geven aan speciale aspecten van het lopen zoals het gebruiken van de krachten die er zijn zoals in deze week de veerkracht.
  • Wanneer je liever wilt beginnen met wat intensiever wandelen dan meteen met hardlopen om je conditie op te bouwen.
  • Om te beginnen met een verandering in leefstijl en je wilt het, om verschillende redenen, rustig opbouwen.

Het (hard) lopen, Souplesse in je lopen

De veerkracht in je lichaam, bekken en schouder rotatie

In de vorige les hebben we de verschillende onderdelen van het onderlichaam bij elkaar gebracht. We gaan nu naar de schakel tussen je onderlichaam en je bovenlichaam. Dit is een belangrijke les omdat we met ons hele lichaam en met onze geest willen lopen. Met de geest doen we dat dmv de aandachtsoefeningen waarbij we steeds ervaren wat er in en aan ons lichaam zich voordoet en daarop aanpassingen maken om met veel plezier en ontspanning (hard) te lopen.

Met het hele lichaam doen we om niet alleen te lopen met je benen maar om je hele lichaam erbij te betrekken.

Om je bovenlichaam bij je onderlichaam te betrekken is het bekken belangrijk. We hebben al besproken bij de houding hoe belangrijk het rechtzetten van het bekken is voor een goede houding.

Vanuit de vecht- of verdedigingsporten uit het oosten zoals karate, taekwondo en tai chi komen alle bewegingen voort uit het bekken gebied.

Dit noemen ze ook wel het energetisch midden de zetel van de universele energie (chi), je krachtcentrum.

In het Japans noemen ze dit de hara en de Japanners zeggen:  hij die vanuit zijn hara leeft, is met zichzelf en met de wereld verbonden. Hij is stevig en niets kan hem uit zijn evenwicht brengen.

Zoals gebruikelijk beginnen we elke les tijdens de warming up met een aandachtsoefening voor de houding.

Begin met de aandachtsoefening oefening het recht zetten van je bekken uit een vorige les.

Gevolgd door de aandachtsoefening, enkel, heup en schouder in lijn.
Laat je dragen door je structuur.

Uitleg wervelkolom/ bekkenrotatie

We kunnen ons hele lichaam bij het lopen betrekken door het bekken te leren roteren. We bereiken dan dat de krachten die op ons inwerken, doordat we steeds bij een landing contact met de grond maken, op te vangen in een rotatie rond de wervelkolom. Doen we dit niet dan zullen alle krachten moeten worden opgevangen door je enkels, je knieën en je heupen, kortom je onderlichaam.

Tegelijk worden de krachten die op ons inwerken omgezet in een rotatie energie die bij de volgende stap weer kan vrijkomen. Dat is nog eens energie efficiënt en blessure preventief.

Belangrijk is dat je je bekken kunt stabiliseren door deze recht te zetten zodat het een krachtige schakel wordt tussen je onderlichaam en bovenlichaam. Hiervoor dien je de kernspieren goed aan te spannen zodat de verbinding tussen je bekken en je benen stevig is. Je zet steeds de beweging vanuit je bekken in en de benen volgen (en niet andersom, waarbij de benen dan alles moeten doen).

In het algemeen hebben mannen te veel spanning in het bekkengebied en vrouwen te weinig kracht waardoor het bekende met de heupen zwaaien hoort. Gebruik je je kernspieren goed dan kunnen de bilspieren en lage rug spieren ontspannen blijven.

Door je bekken te laten roteren ontstaat er een draaiing in je wervelkolom en deze draaiing gaat door tot het punt op je wervelkolom waar je borstwervels samenkomen met je lendewervels.

Aandachtsoefening bekkenrotatie tijdens het wandelen

Ga tijdens een wandeling eens bewust deze rotatie ervaren. Elke keer als je voet op de grond komt laat je je heup mee naar achteren nemen.

Forceer je heup niet om naar achteren te draaien. Laat het gebeuren. Voel of je onderrug en je bilspieren ontspannen zijn.

Ga vervolgens eens wat sneller wandelen en je zult merken dat wanneer je snelwandelt je iets naar voren helt en je bekken vanzelf roteert. Je voelt ook de rotatie in je hele wervelkolom.

Doe dit een paar keer achter elkaar en ga dan vervolgens vanuit het snelwandelen rustig over in langzaam hardlopen. Als het goed is ervaar je dan het plezierige gevoel van ontspanning en balans.

Mentaal:

Mentale veerkracht heeft te maken met: geduld, niet streven en vertrouwen. Dit zijn precies de eigenschappen die we in de natuur zo goed kunnen ervaren.

Natuurbeleving in januari 2021

Wat kun je Nu buiten doen

Heb jij wel eens aandacht geschonken aan misschien wel het kleinste plantje in het bos?

Omdat de bladeren van de bomen zijn kan het licht nu tot op de bodem komen. Dit is het jaargetijde voor de mossen.

Natuurbeleving kan prima als je wandelen en wat sneller lopen combineert. En dat kan prima met een combinatie van aeroob en cardio wandelen.

Voor meer informatie over cardio wandelen klik hier

Wat kun je binnen doen

In een aflevering van de IVN Op Podcast neemt natuurgids Susan ons mee het bos in op mos-ontdekkingstocht. Want wat is er zo goed aan mos en hoe wijst mos je de weg in het bos? Wist je dat jij kan bijdragen aan de voortplanting van mos? Luister de nieuwste podcast en laat je verrassen door dit kleine plantje! klik hier

Nadat je de podcast beluisterd hebt zul je kunnen merken dat je de volgende keer als je weer de natuur in gaat je automatisch meer mos zult opmerken.

Wist je dat

Bij het opmerken van het grootse en ook zeker voor het kleine in de natuur je tot een besef kunt komen van verwondering of zelfs ontzag.

De mossen worden in de evolutie beschouwd als de “eerste” landplanten; van de levermossen zijn fossielen gevonden van 475 miljoen jaar geleden!

Het wetenschappelijk onderzoek naar ontzag staat nog in de kinderschoenen, maar het suggereert dat ontzag meer is dan een kortstondig goed gevoel; ervaringen van ontzag kunnen op lange termijn gevolgen hebben voor onze geest, ons lichaam en sociale verbindingen. Hier zijn enkele van de meest opwindende bevindingen van het ontluikende onderzoek naar ontzag.

  • Ervaringen van ontzag zorgen er niet alleen voor dat mensen zich verwonderen. Mensen hebben ook de neiging om een waterval van andere positieve emoties te voelen, zoals vreugde en dankbaarheid, die verband houden met meer gezondheid en welzijn.
  • Ontzag maakt ons gelukkiger: onderzoek toont aan dat mensen een hoger welzijn hebben op dagen dat ze positieve ervaringen van ontzag hebben, vergeleken met dagen zonder ontzag.
  • Ontzag moedigt nieuwsgierigheid en creativiteit aan.
  • Ontzag maakt ons vrijgeviger en moedigt ons aan anderen te helpen, zelfs als het ons wat kost.
  • Door ontzag voelen we ons “kleiner”, wat ons helpt meer perspectief te krijgen.
  • Ontzag is gekoppeld aan een betere lichamelijke gezondheid: mensen die gevoelig zijn voor ontzag vertonen lagere niveaus van een biomarker (IL-6) die hun risico op hart- en vaatziekten, depressie en auto-immuunziekten verminderen.
  • Naarmate we meer ontzag voelen krijgen we een ruimer tijdbesef. We komen meer in het huidige moment, los van onze normale, alledaagse zorgen.

Bron: Greater Good of Science Center

Laat je inspireren door de veerkracht in de natuur,

Gerrit