Wat 2021 voor jou in petto heeft hangt af van je houding NU.

Deze zin was de laatste in mijn vorige bericht. En we zijn nu aangeland in de eerste week van dit “nieuwe” jaar.

Allereerst wens ik voor jou het beste voor 2021, en ik ben ervan overtuigd dat hetgeen de toekomst voor jou in petto heeft afhangt van je houding NU.

Dus veel in het NU zijn dat is wat ik voor je wens en laat de Natuur je daarbij helpen.

Zoals het er nu uitziet zullen we misschien de hele maand januari nog wel te maken blijven houden met de huidige corona maatregelen en kunnen we (nog) niet samen lopen.

Dus je blijft deze berichten van mij ontvangen tot we weer samen kunnen lopen met steeds aandacht voor:

  • Het (hard)lopen met steeds een aandachtspunt vanuit chi- running, zodat je door kunt blijven trainen om fit te blijven.
  • De Natuur, om op te kunnen opmerken wat er nu in de natuur te beleven is en je aan te moedigen om je innerlijk landschap te laten beïnvloeden door het uiterlijk landschap.

Het (hard) lopen, nog meer ontspannen (je onderbenen)

In de vorige les hebben we laten ervaren dat we met ontspanning kunnen (hard)lopen. Deze les gaat daarmee verder en legt de focus meer op het niet afzetten met je voorvoet. Je tilt steeds, zonder spanning, je hak van de grond. Daarbij voel je of je enkels en onderbenen echt ontspannen zijn. Wel je voeten goed opbeuren!

We beginnen tijdens de warming up met een aantal aandachtsoefeningen:

Het is goed om elke les weer te beginnen met aandacht te geven aan de juiste houding.
Hierbij kan dan steeds het principe van naald in watten goed worden gebruikt.
De spieren die je gebruikt bij een goede houding zijn je kernspieren.
Geef eens extra aandacht aan het rechtzetten van het bekken.

Aandachtsoefening het rechtzetten van je bekken:

Het rechtzetten van je bekken doe je met je lage buikspieren. Dit zijn de spieren die je kunt voelen onder je navel wanneer je kucht. Zet nu je duim in je navel en spreid je vingers daaronder. Duw rustig. Span nu die lage buikspieren aan en hiermee trek je je bekken recht.
Houd dit 10 seconden vast.
Pas op dat je je billen hierbij niet aanspant (alles ontspannen behalve je kernspieren) en ga ook niet voorbij de rechte stand, dan krijg je een achterover gekanteld bekken en zul je waarschijnlijk je bilspieren zich voelen aanspannen.
Dit is ook een prima oefening wanneer je last hebt van lage rugpijn.
Doe deze oefening zo vaak mogelijk. Ook bv als je ergens moet wachten en wanneer je aan het tandenpoetsen bent of afwassen.
Zo kweek je sterke buikspieren waaraan je dan bij het lopen weer veel plezier zult hebben.

We gaan nu verder met de spieren die je meer en meer zult kunnen gaan ontspannen en dat zijn nu de onderbenen.

Aandachtsoefening je hakken optillen met ontspannen enkels

Bij Mindful Lopen gebruiken we de krachten die er zijn en dat is de zwaartekracht. Om ons voort te laten bewegen gebruiken we de zwaartekracht door te gaan hellen.
Hiermee hebben we in de vorige les kennis gemaakt. Het enige wat je dan met je voeten doet is deze optillen en weer onder je neerzetten. Het zal duidelijk zijn dat het optillen van je voeten veel minder energie kost dan dat je je met je benen vooruit moet duwen. Om het verschil te ervaren tussen het optillen van je voeten en het afzetten (duwen) met je voeten kun je de volgende oefening doen:

Oefening 1
Ga in je beste houding staan. Til nu je hak van de grond waarbij je met je aandacht naar je enkel gaat en deze laat optillen waarbij je voet helemaal slap volgt. Doe dit een aantal keren per voet. Maak deze beweging nu even op de plaats afwisselend links en rechts. Doe dit met je volle aandacht. Voel de ontspanning in je enkels en je voeten.

Oefening 2 Ga nu 5 seconden hardlopen (op en neer, met je voeten jezelf steeds omhoog duwen).

Doe nu 5 seconden oefening1 Herhaal dit nog een keer.

Ervaar het verschil.

Natuurbeleving in januari 2021

Wat kun je Nu buiten doen

Begin het jaar fris en fruitig met een heerlijke nieuwjaarswandeling. Bedenk tijdens deze wandeling wat jouw doelen voor het nieuwe jaar zijn. Wat zijn jouw goede voornemens?

Bedenk daarbij dat de meeste goede voornemens na 2 weken alweer naar de achtergrond verdwenen zijn. Focus je meer op de kleine dingen waaraan je je aandacht wilt geven het komende jaar. Bedenk daarbij: wat gaat er al goed? en ga daar in ieder geval mee door en probeer dat in kleine stapjes wat uit te breiden.

Wil je een mooie route voor die heerlijke nieuwjaarswandeling kijk dan op ivn.nl/routes of in de IVN Routes app in de buurt Klik hier

Wat kun je binnen doen

Maak een “natuur nog te doen lijst”. Er is zoveel moois te ontdekken in Nederland. Wat wil jij écht nog zien of doen? Wat dacht je bijvoorbeeld van een keer per maand een wandeling maken in een van de 24 Natura 2000 gebieden in Overijssel.

Je zou dan deze maand kunnen beginnen met een 8 km wandeling van Landschap Overijssel in de Manderheide klik hier

Voor alle Natura 2000 gebieden in Overijssel klik hier

Wist je dat

Een bezoek aan of het kijken naar de natuur leidt tot een vermindering van pijn en negatieve emoties zoals boosheid, vermoeidheid en somberheid en tot een toename van positieve gevoelens en energie. Daarnaast nodigt natuur mensen uit tot beweging.

Meer informatie klik hier

Zo een heel verhaal. En denk in deze tijd bij het maken van je goede voornemens aan deze uitspraak van Confucius:

“Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je maar niet stopt.”

Hartelijke groet,

Gerrit