Het (hard) lopen, Ontspanning

Gebruik de krachten die er zijn

Wanneer je loopt heb je te maken met een aantal krachten. Je kunt gebruik maken van de krachten die er zijn of er tegen in gaan.

De meest voor de hand liggende kracht is de zwaartekracht. De kracht die er voor zorgt dat we op de aarde blijven. Deze kracht geeft ook ons gewicht. Deze kracht kunnen we allemaal voelen. Als je nu eens gaat wandelen dan zou je op de zwaartekracht kunnen letten. Als je wandelt dan merk je dat er steeds minstens een voet op de grond is. Bij het hardlopen bestaat er een zweeffase waarbij je een korte tijd beide voeten van de grond hebt. Dat is het meest wezenlijke verschil tussen wandelen en hardlopen. Bij het (hard)lopen kun je gebruik maken van de zwaartekracht door er voor te zorgen dat je, uitgaande van een rechte houding in de looprichting gaat hellen.

Je wordt dan door de zwaartekracht naar voren getrokken. Je bevindt je steeds in een voorovervallende houding waarbij je steeds met een been ervoor zorgt dat je niet echt valt.

Je hoeft dus niet alleen meer je beenspieren te gebruiken om je voort te bewegen. Je kunt deze ontspannen. De spieren die je aanspant zijn de spieren waarmee je je houding recht houd. Dit betekent dat je helt vanuit je enkels.

Aandachtsoefening om te leren hellen
Zoek een punt (bv een boom) die je op kan vangen. Ga met je gezicht hier naar toe staan op ongeveer een voetlengte afstand. Ga met je aandacht naar je houding, sta ik goed recht. Ga dan met je aandacht naar je voetzolen, is de druk onder mijn voeten overal gelijk? Blijf dit voelen tijdens de hele oefening. Buig je ellebogen iets om je op te kunnen vangen. Blijf met je aandacht bij je voetzolen, blijf recht vooruit kijken en ontspan nu je onderbenen en je zult naar voren vallen. Vang jezelf op.

Het is belangrijk dat je houding correct blijft en je onderbenen ontspannen.

Dit kun je controleren: Je blijft met je hak op de grond. Je voelt geen extra druk onder je voorvoet. Hierdoor voelen je kuiten en schenen ontspannen .

Doe de oefening net zolang tot de ontspanning goed voelbaar is.

Let op om niet vanuit je romp te hellen en dat het hoofd niet naar achteren wordt getrokken.

Zeker bij de snelheid waarmee we tijdens de runningtherapie lopen hoeft het hellen maar heel weinig te gebeuren. In het begin wordt dit nog wel eens overdreven waardoor er weer spierkracht nodig is om je tegen te houden. Dit kun je dan in je kuiten of schenen voelen.

De natuur in december

Wat kun je nu buiten doen

Het is de laatste week van het jaar, een goed moment om eens in je eentje een stiltewandeling te gaan maken. Een mooi moment is ‘s ochtendsvroeg. Start dan eens vlak voordat het licht wordt.

Neem je dan voor om de stilte die je nu buiten ervaart ook je innerlijk stil te maken.

Wandel in een rustig tempo.

Wat kun je binnen doen

Als je weer thuis komt na de stiltewandeling ga dan lekker zitten op een behaaglijke plek waar je een half uur rust en de tijd hebt voor jezelf. Pak pen en papier en doe de volgende schrijfopdracht:

Licht laten schijnen op je wens

Laat de stilte van de wandeling nog even goed tot je doordringen en schrijf dan de volgende vraag op: Wat is voor mij, mijn naasten en de aarde, een beeld (of visie, doel, taak, opdracht) waar ik een bijdrage aan kan leveren?

Laat jezelf dan stil en leeg blijven en kijk wat er bij je “binnenkomt”. Dit kunnen woorden zijn, of beelden, of een gevoel of een weten. Kies iets uit wat goed voor je voelt.

En schrijf dat op.

Projecteer datgene dan vóór je en laat er je licht op schijnen. En kijk eens wat er gebeurt. Je kunt altijd mee-sturen in zo’n projectie.

Veel inspiratie gewenst!

Wist je dit

Wat 2021 voor jou in petto heeft hangt af van je houding NU.

Hartelijke groet,

Gerrit