Vanaf 15 december hebben we weer te maken met een lockdown, een versie waarbij we met maximaal 2 personen buiten kunnen bewegen.

Jullie hebben een schema voor het (hard)lopen. Mijn advies is om dit schema de komende weken aan te houden en dan 3 keer per week op pad te gaan.

Het mooie van deze tijd is dat je speciaal aandacht kunt geven aan je innerlijk landschap en ook het uiterlijk, winterse, landschap.

Om dat te ondersteunen stuur ik je elke week een koppeling naar een nieuwsbrief met steeds per week aandacht voor:

  • Het (hard) lopen, met elke week een aandachtspunt vanuit de chi running- principes en we beginnen deze eerste week met je houding.
  • De natuur, met elke week een tip wat je nu in de natuur kunt opmerken en steeds een activiteit.

Deze nieuwsbrieven zullen dan wekelijks gepubliceerd worden tot deze lockdown voorbij is we weer wat meer samen buiten kunnen lopen.

Het (hard) lopen, Houding .

Waar alles mee begint is een goede houding. Het principe is dat je je laat dragen door je structuur en dat je, wanneer je beweegt, je dat doet met alles dat beweegt in de looprichting Als je houding goed is kun je, zelfs als je beweegt, de meeste spieren ontspannen. En als je ontspannen bent kan de energie vrij door je lichaam stromen .

Onderstaande aandachtsoefeningen kun je goed doen tijdens de warming up.

  • Voeten en benen in lijn
    • Wijzen de voeten in de looprichting?
  • Zet je bekken recht
    • Dit doe je door met je kernspieren als het ware je bekken op te beuren
  • Je bovenlichaam lang maken
    • Beweeg met een hand vanaf je nek over je achterhoofd omhoog
  • Enkel, heup en schouder in lijn
    • Laat je dragen door je structuur.

Als je een loopmaatje hebt, doe dan in tweetallen een oefening door te vragen in de juiste houding te gaan staan laat de ander dit controleren en corrigeren. Neem meteen de stand van de voeten, benen en het beken mee.

Aandachtsoefening: De eenbenige basishouding:

Hiermee oefen je de steunfase van je pas.

Ga in de juiste uitgangshouding staan. Als je het gevoel hebt dat je goed staat ga dan met je aandacht naar je voeten. Dan hef je eenvoudig vanaf je hiel een van je voeten van de grond. Je gewicht komt nu op het andere been. Houd dit een paar seconden vast. Voel hoe het gewicht zich verplaatst Wissel nu van voet. Doe dit een aantal keren .

De natuur in december.

Wat kun je nu buiten doen

Vandaag, maandag 21 december is de kortste dag van het jaar en de start van de winter. Het perfecte moment om op een heldere avond sterren te kijken.

Wat kun je binnen doen

Maak je eigen kerstkrans of kerstbal. Verzamel je materialen uit je tuin of uit de natuur. Ook leuk om een kerstkrans voor een familielid, vriend of buur te maken ivn.nl/kerstbal.

Wist je dat

Het kijken naar natuurfilms en natuurdocumentaires goed is voor je gezondheid?

Onderzoek wijst uit dat het kijken naar natuurfilms niet alleen negatieve emoties zoals angst, nervositeit, stress en vermoeidheid substantieel vermindert, het maakt ons daadwerkelijk gelukkiger. Zelfs kort naar natuurbeelden kijken zorgt er al voor dat we meer plezier en tevredenheid ervaren. Bekijk bijvoorbeeld een van dan deze films of series: ivn.nl/filmtips.

Hartelijke groet,

Gerrit