Voor de verschillende loopgroepen stond deze week in het teken van je houding en dan kun je kijken naar je fysieke houding, dus hoe sta, zit of lig je erbij. Je kunt ook kijken naar je mentale houding, je instelling en dat is interessant omdat dat bepaald hoe je met jezelf en je omgeving omgaat.

“Als er zich moeilijkheden voordoen doe dan de kleine inspanning om stil te worden en je aandacht
naar binnen te brengen, kijk dieper, concentratie en opmerkzaamheid (mindfulness) zullen je toelaten
te begrijpen. Het zal je aanpak van de situatie inspireren in je intenties, je woorden en je daden.”
David Dewulf

Jon Kabath Zin, een van de grondleggers van de mindfulness aanpak in de gezondheidszorg in het Westen legt in zijn 8 weekse cursussen de nadruk op 7 houdingsaspecten voor een weg naar een meer bewust leven:
Geduld, Frisse blik, Vertrouwen, Niet streven, Aanvaarding, Erkenning en Loslaten.

Als je hiermee aan de slag gaat dan ontdek je dat deze woorden best nog het nodige inzicht nodig hebben om ze echt goed toe te kunnen passen.
Een deelnemer aan een mindful lopen groep stelde de vraag: “Hoe laat je los?”

Stel er zit je iets dwars, kun je er op dat moment dan voor kiezen om het los te laten?

Neen, hetgeen je los wilt laten kun je niet op het moment dat je er last van hebt en wanneer je dat bewust bent zo maar loslaten.
Er is een mogelijkheid om er voor te zorgen dat hetgeen dat je los wilt laten jou loslaat.

HOE?
Het antwoord zit al in de vraag.
In drie stappen kun je meer ruimte maken, meer afstand nemen van hetgeen je dwars zit. Laten we als voorbeeld een moeilijkheid nemen die je bij het hardlopen tegen kunt komen

1. Herken
Ik merk dat het moeilijk gaat, dat kan zijn dat je moe wordt. Je voelt ergens pijn. Het kan ook zijn dat je
een obstakel zoals een berg voor je ziet opdoemen. Het opmerken is belangrijk. Je maakt het bewust.
2. Observeer
Kan ik beginnen om dat gevoel te observeren, zonder dat ik nog even iets hoef te doen. Je hebt misschien de neiging iets te gaan doen. Bijvoorbeeld ermee stoppen. Doe dat even niet, dat is een gewoontehandeling.
3. Erken
Maak ruimte voor wat er nu is. Probeer te ontspannen met wat er is. Ga niet vechten. Dit vraagt geduld en vriendelijkheid met jezelf. Geef jezelf de tijd om van binnenuit te ontspannen. We ademen rustig door en sluiten vriendschap met de moeilijkheid. Als je het echt toelaat voel je dat van binnen uit en dan ben je klaar om naar de volgende stap te gaan en om die dingen te gaan doen die jou vooruit brengen.

Met (zelf)compassie
We zijn ook vaak goed in het oordelen en veroordelen en dan om te beginnen van onszelf. Compassie met jezelf betekent dat je jezelf met geduld, vertrouwen en vooral vriendelijkheid behandelt.

Met geduld en vertrouwen betekent dat je met deze stappen blijft oefenen en dan kun je merken dat na verloop van tijd de moeilijkheid jou heeft losgelaten. Soms kan dit al na een paar keer gebeuren maar het kan ook langer duren. Net als de paardebloem zijn zaden loslaat als de tijd daar rijp voor is mag je erop vertrouwen dat het gaat gebeuren. En ook als dat niet zou gebeuren dan kun je daar weer verder mee oefenen.

Vanuit het steeds meer erkennen of aanvaarden ontstaat dan het loslaten. Dan ontstaat er een ruimte van waaruit je een meer bewuste keuze kunt maken.

Na de vakantie kom ik in een volgend bericht daar op terug.