Begin januari is de tijd van de goede voornemens. Ook dit jaar bestaat de top 10 uit voornemens die met leefstijl te maken hebben:

Stoppen met roken, meer bewegen, gezonder eten, meer ontspannen, etc.

Uit ervaring weten we dat het zetten van kleine overzichtelijke stapjes het best werken om de voornemens ook vol te blijven houden en daarbij ook je geest niet te vergeten.

Om je te motiveren stuur ik je een link naar een (engelstalig) artikel met daarin vijf verrassende manieren hoe lichaamsbeweging je brein positief verandert.

Lichaamsbeweging is een van de meest nuttige dingen die je voor je geest kunt doen. En doe je dat ook nog eens buiten in de vrije natuur dan combineer je de gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging en de natuur.

We hebben allemaal wel gehoord dat sporten goed voor ons is – hoe het onze harten en longen versterkt en ons helpt de welvaartsziekten zoals diabetes te voorkomen of zelfs te genezen.

Om die reden nemen veel mensen zich voor om in het nieuwe jaar meer te bewegen, omdat we wel weten dat we dan zelf een stap zetten naar gezonder ouder worden.

Maar er zijn meer belangrijke voordelen van lichaamsbeweging die minder bekend zijn:

Het kan ons ook helpen meer geluk, hoop, verbinding en zelfs moed te ervaren.

Over de hele wereld zijn mensen die fysiek actief zijn gelukkiger en meer tevreden met hun leven. Ze hebben een sterker gevoel van betekenis en ervaren meer dankbaarheid, liefde en hoop. Ze voelen zich meer verbonden met hun gemeenschap en maken minder kans op eenzaamheid of depressiviteit.

Deze voordelen worden gedurende de hele levensduur gezien, ook bij mensen met ernstige geestelijke en lichamelijke gezondheidsproblemen. En het geldt voor veel vormen van lichaamsbeweging zoals: wandelen, hardlopen, zwemmen, dansen, fietsen, sporten, gewichtheffen of yoga beoefenen.

Waarom is beweging gekoppeld met zo’n breed scala aan psychologische voordelen? Een reden is de krachtige en diepgaande effecten op het brein.

In het artikel worden vijf verrassende manieren beschreven waarom fysiek actief zijn goed is voor je brein – en hoe je deze voordelen zelf kunt benutten.

Kort samengevat:

  1. Moedigt je aan om meer verbinding met jezelf en anderen aan te gaan.
  2. Het maakt je brein gevoeliger voor het ervaren van plezier.
  3. Het maakt je moediger.
  4. Het geeft je meer (zelf)vertrouwen en van daaruit ervaar je meer contact met jezelf, je omgeving en de natuur.
  5. Iets nieuws beginnen kan je zelfbeeld positef veranderen.

Als je goed kijkt zijn dit nu net de zaken die het volhouden van je goede voornemens ook meer kans van slagen geeft.

En uiteindelijk kun je dan in 2020 veel tevredenheid ervaren en dat wens ik je van harte toe.

Voor de link naar het uitgebreide (engelstalige) wetenschappelijk onderbouwde artikel klik hier.