Zo rond de jaarwisseling ervaren veel mensen (>60%) meer stress dan anders. De drukke decembermaand gevolgd door een nieuw jaar waarvoor we ons vaak ook weer van alles voornemen.
Misschien ontdek je dan ook dat je wat “korter door de bocht” reageert op mensen in je directe omgeving en dat je het ook moeilijk vindt om goed voor jezelf te zorgen.

De volgende eenvoudige oefening kan je vriendelijker en zachter maken naar jezelf en naar de mensen in je omgeving. Het is een al hele oude en beproefde oefening die een brede positieve invloed op je zal hebben zoals; het ervaren dat je meer bestand bent tegen het jezelf vergelijken met anderen, het ervaren van minder angstige gevoelens, minder het gevoel te hebben dat je niet genoeg bent en het ervaren van meer geluk en welzijn.

Oefening in welwillende vriendelijkheid.

Ga comfortabel zitten, in een alerte en ontspannen houding en neem even 2 minuten de tijd om je aandacht op je ademhaling te richten.

Begin met de intentie uit te spreken dat je de oefening doet voor het geluk en welzijn van alles wat leeft.

Stel je een gebeurtenis voor waarbij je veel vriendelijkheid hebt ervaren. Dit kan vriendelijkheid zijn of warmte of liefde.
Breng nu deze ervaring over naar het fysieke gevoel dat hier toen bij hoorde. Wat voel je daarbij in je lichaam?
Je kunt misschien merken dat dit gevoel subtiel is, licht en fijntjes. Het hoeft geen overweldigende ervaring te zijn.

Stel je nu een persoon voor die voor jou symbool staat voor welwillende vriendelijkheid. Dit kan een religieus persoon zijn zoals Maria of Jezus of de Boeddha.
Als je dit moeilijk vindt dan kan een symbool uit de natuur je hierbij helpen. Je kunt bijvoorbeeld de afbeelding bij deze blog daarvoor gebruiken. Het is een wilde roos die heerlijk ruikt.
We gaan nu de oefening verder doen met de geur van de wilde roos.

Richt je aandacht op je ademhaling en bedenk daarbij dat je de geur van deze wilde roos inademt en deze geur bij elke uitademing verder door je hele lichaam laat stromen.
Deze geur van de roos staat symbool voor de warme vredige welwillende vriendelijkheid.

Je voegt er bij elke ademhaling nog iets aan toe en dat is dat je jezelf de moeite waard vind om dit toe te laten. Dit te ontvangen.

Adem in: ontvang deze warme vriendelijkheid
Adem uit: Laat deze warme vriendelijkheid door je hele lichaam stromen
Gun het jezelf bij elke inademing. Voeg dit er steeds aan toe.

Spreek nu in stilte bij elke uitademing de volgende wens uit:
Ik gun je deze warme welwillende vriendelijkheid.

Het kan zijn dat je hierbij niets voelt. Erken dat dan maar en je mag erop vertrouwen dat deze oefening toch zijn werk zal doen.

Wissel even met het doen van deze oefening en niets doen waarbij je gewoon rustig blijft zitten met een open en alerte houding.

Het kan zijn dat je niet een positief gevoel ervaart maar eerder een gevoel van frustratie of een andere pijnlijke gevoel. Blijf dan toch oefenen met het inademen van de geur die voor de warme, vredige en welwillende vriendelijkheid staat.
Laat het pijnlijke gevoel er maar zijn en adem de geur van de roos naar die plek waar je dat pijnlijke gevoel het meest ervaart.

Sluit de oefening af met het uitspreken van de wens dat deze oefening bij mag dragen aan het geluk en welzijn van alles wat leeft.

Deze oefening werkt al als je de tekst regelmatig en heel rustig naleest. Stop dan steeds even bij het hartje ♥.

Hierbij kun je je aandacht bij je ademhaling houden op een open en alerte manier. Laat alles toe.