De maand januari is de maand van de nieuwjaarsbijeenkomsten waarbij we elkaar het beste wensen. Ook bij IVN Oldenzaal en gisteren was de nieuwjaarsbijeenkomst voor de in 2017 afgestudeerde Natuurgidsen. Naast dat we elkaar weer zagen en uiteraard het beste hebben toegewenst, hebben we ook gebrainstormd over onze wensen voor de toekomst, uitgaande van ieders passie voor de natuur. Deze passie voor de natuur is heel individueel.

Uitgaande van deze individuele passie heeft elk van ons een specifiek gebied waarin die actief wil zijn en tijdens de middag hebben we dat samen geïnventariseerd vanuit de thema’s Hoofd, Hart en Handen.

Voor de brainstormsessie was aan mij de eer om mijn eindopdracht Welzijn op groen recept wat nader toe te lichten en vooral te laten ervaren tijdens een wandeling via het Welzijns- ommetje vanuit de Stakenboer door het mooie Hoge Venterink.

Welzijn op groen recept is een recept dat een huisarts zou kunnen voorschrijven.

Want laten we eerst eens kijken naar de cijfers in Nederland.

  • 8,2 miljoen mensen in Nederland is chronisch ziek
  • 51,2 % is te zwaar.
  • Gemiddeld krijgen Nederlanders tussen hun 40 ste en 50 ste levensjaar te maken met een chronische ziekte.

Gezondheid is niet vanzelfsprekend, bijna iedereen krijgt te maken met een chronische ziekte en deze worden ook wel de welvaartsziektes genoemd. We worden daarnaast ook wel ouder maar met behulp van medicijnen en operaties.

De cijfers laten ook zien dat deze chronische ziektes als belangrijkste oorzaak onze leefstijl hebben.

We eten te veel en de verkeerde voeding, we bewegen te weinig en we ervaren te veel chronische stress.”

Mijn ervaring vanuit de runningtherapie is dat een eerste stap op weg naar een meer gezonde leefstijl het buiten bewegen is. En wat is er dan niet mooier om te beginnen met wandelen in onze prachtige natuur.

Een eerste stap naar een gezonde leefstijl die dan bestaat uit:

  • Buiten bewegen
  • Pure en gezonde voeding
  • Ontspanning en zelfzorg vanuit een nieuwe mentale houding

Allemaal niet heel erg ingewikkeld maar waarom het moeilijk is om dit ook echt te gaan doen heb ik al eens in deze blog uitgelegd.

De natuur als wegwijzer

Voor IVN heeft Agnes van den Berg, Hoogleraar Natuurbeleving in Groningen een factsheet voor artsen samengesteld met als titel Gezonder door groen.

Wat is dat dan waarom Groen Gezond is?

  • De vormentaal van de natuur, waarmee de groei in de natuur plaats vindt, wordt door ons als zeer harmonieus ervaren. De natuur kalmeert
  • Planten scheiden stoffen af (phytoncides) die ook voor mensen positief werkzaam zijn op ons immuunsysteem
  • De natuur nodigt uit tot meer bewegen

De evolutie heeft ons gemaakt tot wat we nu zijn. Voor evolutie kun je ook natuur lezen.

  • We hebben een lichaam om (veel) te bewegen
  • De basis van alle voeding die we nodig hebben zijn de planten
  • Ons aandachtssysteem is nog steeds het meest gewend aan de natuurlijke omgeving. In de natuur heerst het onverwachte, het lijkt of hier niets gepland wordt en toch gebeurt alles op tijd.

Welzijn op groen recept is dus een eerste stap en bestaat uit:

Een aantal recepten bij:

  • Hoge bloeddruk
  • Overgewicht
  • Diabetes type 2

Een aanpak om zelf, uitgaande van je situatie nu, aan de slag te gaan, met de volgende stappen:

  • Beslissen om te gaan beginnen, hieruit kun je je motivatie halen
  • Jouw plan, hoe pak jij het aan
  • Je persoonlijke doelen, wat wil je wanneer bereikt hebben
  • Je mogelijke obstakels, en hoe je deze kunt overkomen
  • Jouw voordelen, onderverdeeld naar fysiek, mentaal emotioneel en sociaal en ook de gezondheidsvoordelen op de korte termijn, de middellange termijn en de lange termijn

De recepten zijn mede gebaseerd op de nieuwe beweeg richtlijnen van de Nederlandse Gezondheidsraad. In 2017 vernieuwd met als thema: “Bewegen is goed, meer bewegen is beter”

En meteen heel praktisch ingevuld met activiteiten waarmee je meteen aan de slag kunt:

  • Bewegingsoefeningen
    • Cardio wandelen, hiermee train je hart en bloedvaten
    • Aeroob wandelen, hiermee train je je uithoudingsvermogen
    • Aandacht wandelen, hiermee train je je opmerkzaamheid
    • Spierversterkende oefeningen, voor meer kracht
    • Ademhalingsoefeningen, kalmerend, energiegevend of balancerend
  • De welzijns- ommetjes, op dit moment zijn er 5 in Oldenzaal, vanuit de verschillende wijken de natuur beleven.

Gisteren hebben we met elkaar dit alles aan den lijve kunnen ervaren. In ieder geval was iedereen na de wandeling opgeruimd en vrolijk. Voor meer informatie klik op onderstaande link.

Welzijn op groen recept