Leefstijl aanpassingen die je langer en vooral gezonder laten leven.

Eerst even een voorbeeld van een zeer grootschalig onderzoek dat is uitgevoerd waarbij de gezondheidstoestand van 82.000 deelnemers gedurende 26 jaar is gevolgd.

De conclusie was dat met relatief eenvoudige aanpassingen in de leefstijl op 4 gebieden je bijvoorbeeld de kans op het krijgen van een hartaanval kunt verminderen met 92%!

De 4 sleutelgebieden zijn:

  • Geen overgewicht
  • Niet roken
  • Regelmatig bewegen
  • Gezonde voeding

In een artikel in het NRC van 17 april 2017 met als titel Leefstijl als medicijn is de uiteindelijke conclusie:

We eten verkeerd, we bewegen te weinig en we hebben te veel stress”

Eigenlijk is deze boodschap wekelijks of misschien wel dagelijks te horen maar toch is het blijkbaar moeilijk om deze boodschap ook echt te gaan vertalen naar actie.

Want zo hebben op dit moment ruim 900.000 Nederlanders diabetes type 2. En elke dag komen er 150 mannen en vrouwen bij!

Mensen zoals jij en ik, die zullen inleveren op gezond oud worden en naar verwachting jaren eerder zullen overlijden als gevolg van deze ziekte.

De drie stappen naar een leefstijlaanpassing om dit te voorkomen of zelfs terug te draaien zijn:

  1. Gezond bewegen
  2. Pure en gezonde voeding
  3. Ontspanning en zelfzorg

Vaak worden deze stappen als afzonderlijke “recepten” aangeboden.

  • Voor het bewegen gaan we naar de sportschool, sport vereniging of yogaschool
  • Voor de voeding lezen we het zoveelste boek over gezonde voeding van een voedingsdeskundige of we gaan naar een diëtiste.
  • Voor ontspanning en zelfzorg gaan we naar een wellness centrum of we gaan op vakantie.

Er bestaat echter niet 1 bepaalde lichaamsbewegingsoefening, een superdieet of een reis naar het een of andere ver exotische oord die alles in een keer voor je kan regelen. En al zeker niet 1 pil!

Alles begint in je geest.

Willen we de eenvoudige aanpassingen in de leefstijl maken dan zullen we vooral dienen te kijken naar ons gedrag.

Er is in de eerste plaats op alle drie de gebieden een gedragsverandering nodig. En deze gedragsverandering begint altijd in je geest.

Maar wat is geest eigenlijk? Wat bedoelen we ermee?

Van de Amerikaanse psychiater Dan Siegel komt een goed werkbare definitie van geest (mind).

De menselijke geest is een relationeel en belichaamd proces dat de stroom van informatie en energie reguleert”

We kunnen als mensen ons bewust worden van deze informatie die via onze zintuigen tot ons komt en de energie in de vorm van gedachten, gevoelens en emoties en gedragsimpulsen.

Hiermee kunnen we ook zicht krijgen op onze gewoontepatronen en het zijn precies deze gewoontepatronen die ons parten kunnen spelen bij het aanpassen van onze leefstijl.

Bewegen

Ongeveer de helft van de Nederlanders voldoet (nog) niet aan de norm van de gezondheidsraad. Dit is ontstaan gedurende de laatste 200 jaar toen we met ons allen net zo veel binnen zijn gaan zitten als we daarvoor buiten bewogen.

Het bewegen is geen noodzaak meer, maar ons lichaam is gemaakt voor langdurige buiten beweging we zijn van nature duurlopers.

We zoeken als mensen het comfort en om buiten te gaan bewegen voor onze gezondheid vraagt een gedragsverandering waarbij we uit onze comfort zone dienen te stappen.

Voeding

De laatste 50 jaren zijn we heel langzaam overgeschakeld op een voedingspatroon waar ons lichaam het moeilijk mee heeft. Te veel suikers ( in allerlei vormen), te veel fabrieksvoedsel. Het merendeel van de Nederlanders voldoet niet aan de norm om 250 gram groentes te eten.

Terwijl vanuit historisch oogpunt groentes lange tijd als ons basisvoedsel heeft gediend.

Ook hier is een gedragsverandering nodig om de verleiding aan een overdaad van voedsel te weerstaan waar ons lichaam het moeilijk mee heeft.

Ontspanning en zelfzorg

We krijgen tegenwoordig als mens per dag net zo veel informatie binnen als een mens in de middeleeuwen gedurende zijn of haar hele leven. We leven in een beeldschermcultuur. We staan altijd aan en zijn altijd bereikbaar. We zijn het ritme zoals we dat kunnen waarnemen in de natuur kwijtgeraakt.

Mindful

We hebben een lange weg afgelegd van jager/ verzamelaars (3 miljoen jaar) via landbouwers (5000 jaar) naar mensen die de kost binnen verdienen (150 jaar).

Voor meer informatie over gedragsverandering en gewoontes klik hier

Ons lichaam met alle wonderlijke processen die daarin plaatsvinden is het langst gewend aan een leefstijl als jager/ verzamelaar.

Als we ouder worden merken we deze mismatch tussen hoe ons lichaam werkt en onze leefstijl. Eerst worden we dikker en vervolgens zieker. De welvaartsziektes.

Motivatie

Willen we gezond oud worden dan krijgen we eerst een paar signalen en klopt het lichaam bij ons aan om aan te passen. Eerst mild maar de roep wordt steeds krachtiger.

Mild is dat je je steeds meer vermoeid voelt en weinig energie hebt. Je zoekt het nog buiten jezelf. Wat krachtiger meld het lichaam zich met een verkoudheid en/ of regelmatige hoofdpijnen. Tot je tenslotte tijdens een routine medisch onderzoek te horen krijgt dat je cholesterolwaarden te hoog zijn en/ of je nuchtere bloedsuikerwaarde of dat je bloedruk te hoog is. Allemaal voorbodes voor de zogenaamde welvaartziektes.

Het is niet nodig!

Wat kan ons helpen?

Op de eerste plaats dat we onze gezondheid zelf ter hand nemen en precies op de sleutelgebieden naar een leefstijlaanpassing:

  • Gezond (buiten)bewegen
  • Pure en gezonde voeding
  • Ontspanning en zelfzorg

Niet als afzonderlijke programma’s maar als een systeem aanpak.

Binnen GrandiooZ hebben we met de verschillende gebieden zowel persoonlijke ervaringen met de effecten op onze gezondheid als professionele ervaring in de begeleiding op alle drie de gebieden;

Voor het Buiten Bewegen komt dat tot uiting in de Runningtherapie, Mindful Lopen en het project Welzijn op groen recept.

Met deze laatste kun je zelf of in samenwerking met je zorgverlener een persoonlijk recept en persoonlijk plan samenstellen.

Onze ervaring is dat dit een prima eerste stap is voor een leefstijlaanpassing.

Een kennismaking met de aandachttraining die gedaan kan worden om gewoontes te veranderen voor een positief leven met positieve gezondheid kan de workshop Midfulness Puzzel van dienst zijn. Een mooie vervolgstap in het kader van Ontspanning en Zelfzorg.

Om kennis te maken met alle drie en met name ook wat Pure en Gezonde Voeding is en wat deze voor je kan betekenen is de 10 dagen Reset van Lichaam en Geest aan te bevelen. Klik hier